Johanna Sild, Karolini kooli õppesuunajuht:
Haridus on iga lapse õigus. Erivajadustega laste puhul nõuab see õigus eriliselt hoolikalt läbimõeldud keskkonda, täiendavaid tugiteenuseid ja pidevat arendamist. Karolini Kool on üks neist haridusasutustest, kus südamega töötavad inimesed loovad iga päev imesid, et raske ja sügava puudega lapsed saaksid õppida turvalises ja toetavas keskkonnas. Ometi ei piisa selleks vaid riiklikust rahastusest. Eraannetused ja toetajate panus on Karolini Kooli jätkusuutlikkuse ja arengu üks peamisi alustalasid.
Riiklik rahastus ei kata kõike
Karolini Koolis lähtutakse „ühe ukse“ kontseptsioonist, kus haridus, sotsiaalne rehabilitatsioon ja tugiteenused on koondatud ühte keskkonda. Selline lähenemine tagab erivajadustega laste tervikliku toetamise, kuid tähendab ka seda, et kooli vajadused ulatuvad palju kaugemale tavapärasest õppetöö korraldamisest.
Riiklik rahastus katab küll kooli põhiteenused, kuid sellest ei piisa oluliste igapäevaste kulude jaoks – olgu selleks õppematerjalid, mängud, sisustus, turvalisuse tagamine või töötajate heaolu hoidmine. Samas on just need aspektid määrava tähtsusega selleks, et luua lastele turvaline ja kvaliteetne õpikeskkond ning ennetada personali läbipõlemist.
Puudega lapse kasvatamisel on nii palju erinevaid tegureid ja nüansse, millest kokkupuudet mitteomavatel peredel enamasti ettekujutust ei ole. Seetõttu ei pruugita täielikult mõista ka rahastuse ning selle eri otstarvete vajadust ning sügavust.
Annetuste mõju on nähtav igal sammul
Kui astuda sisse Karolini Kooli, siis enamik mööblist, töövahenditest ja elektroonikast on saadud tänu lahketele annetajatele. Erinevad ettevõtted, eraisikud ja heategevusorganisatsioonid on andnud koolile võimaluse kohandada oma keskkonda vastavalt laste erivajadustele. Näiteks on annetuste abil paigaldatud trepipiirded, lingtõstukid ning soetatud mobiilsed mürasummutavad vaheseinad. Kõik need aitavad parandada õpilaste igapäevast heaolu ja turvalisust.
Üheks märkimisväärseks toetajaks on olnud Aitan Eestit MTÜ, kelle toel on kool saanud teha mitmeid olulisi parendusi. Annetuste mõju ei piirdu aga ainult materiaalsete vahenditega. Need loovad keskkonna, kus nii õpilased kui ka õpetajad tunnevad end väärtustatuna, motiveerituna ja toetatuna. See on investeering, mis toob kaasa paremad arenguvõimalused ja kõrgema elukvaliteedi nii lastele kui ka neid õpetavatele spetsialistidele.
Üks suurimatest väljakutsetest on kärped, mis praeguse majandusolukorraga näivad paratamatult kaasas käivat ja puudutavad kõiki, mitte ainult meid. Seetõttu oleme pühendunud leidma mitmekesiseid võimalusi lisarahastuse kaasamiseks erinevatest allikatest, et tagada meie eesmärkide jätkusuutlik elluviimine.
Kas ühiskond mõistab erivajadustega koolide rahastamise vajadust?
Kaasava hariduse laienemisega on ühiskonnas kasvanud teadlikkus erivajadustega laste hariduse tähtsusest. Samas ei pruugi paljud inimesed mõista, kui suur on tegelik ressursivajadus ja kuivõrd sõltuvad need koolid eraannetajatest. Ehkki puudega laste vanemad ja spetsialistid tajuvad neid vajadusi sügavalt, jääb laiem ühiskond sageli kaugeks. Seda mitte pahatahtlikkusest, vaid teadmatuse tõttu.
Me peame tõstma ühiskonna teadlikkust erivajadustest, et luua hoolivam ja kaasavam ühiskond. See ei mõjuta vaid lapsi ja töötajaid, vaid annab ka peredele suurema kindlustunde ja südamerahu, teades, et nende kõige kallim vara on hoitud ja toetatud parimal võimalikul moel. See omakorda loob vanematele paremad võimalused tööhõives osalemiseks ja oma elu tasakaalustamiseks. Iga toetus aitab meid lähemale unistuste süsteemile, kus igal lapsel ja tema perel on võimalus elada täisväärtuslikku elu.
Kuidas igaüks saab aidata?
Rahaline annetus on alati suureks abiks, kuid sama oluline on ka teadlikkuse tõstmine. Rääkida probleemidest, aidata leida uusi toetajaid ja toetada erivajadustega inimeste õiguste esiletõstmist.
Annetustel on pikaajaline mõju. Need mitte ainult ei paranda laste õppimisvõimalusi, vaid toetavad ka õpetajate ja tugispetsialistide tööd, muutes koolikultuuri tervikuna tugevamaks ja motiveeritumaks. Kui ühiskond panustab, siis saavad Karolini Kooli taolised õppeasutused täita oma unistuse – luua keskkond, kus iga erivajadusega laps saab maksimaalse toe, et kasvada enesekindlaks ja võimalikult iseseisvaks.
Iga annetus, iga hooliv sõna ja iga teguviis aitab muuta maailma paremaks nende laste jaoks, kes seda kõige enam vajavad. Meie lugu on ehe näide sellest, kuidas ühiskond saab ühiselt luua midagi suuremat. Tulevikku, kus haridus on tõesti ligipääsetav kõigile.